Shah Bin Mohamed Arip, Mohammad Aziz (2014) FAKTOR, KESAN DAN STRATEGI MENANGANI PERMASALAHAN KURANG TUMPUAN PELAJAR SEKOLAH MENENGAH DI DALAM KELAS: SUATU KAJIAN KUALITATIF. In: International Counseling Conference and Work, 13-15 Sep 2014, Medan.
Fulltext.pdf - Published Version
Download (280kB) | Preview
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor, kesan dan strategi menangani pelajar cenderung hilang tumpuan dalam kelas terutama dalam kalangan pelajar sekolah menengah. Kajian ini dilakukan ke atas pelajar sekolah menengah dengan menemuramah seramai 12 orang pelajar secara lisan berkenaan faktor yang menyebabkan mereka hilang tumpuan dalam kelas, kesan terhadap pengajaran dan pembelajaran (P&P) dan strategi menangani masalah hilang tumpuan dalam kelas. Berdasarkan hasil kajian, didapati bahawa faktor sikap pelajar, bahan bantu mengajar, kurikulum, gaya pengajaran guru, rakan sebaya dan persekitaran mempengaruhi pelajar untuk hilang tumpuan dalam kelas sewaktu P&P dijalankan. Diharapkan dengan maklumat yang diperolehi daripada hasil kajian, kesan dan strategi menangani yang sesuai dapat dikenal pasti untuk mengurangkan pelajar hilang tumpuan dalam kelas di samping dapat meningkatkan keberkesanan proses P&P. Selain itu, diharapkan dapat dijadikan sebagai satu panduan untuk kajian dan seterusnya pada masa akan datang.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Keywords: | Hilang tumpuan; Pengajaran; Pembelajaran; Sikap; Kurikulum; Guru |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology > BF173 Psychoanalysis B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology > BF309 Consciousness. Cognition B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology > BF501 Motivation B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology > BF712 Developmental psychology |
Divisions: | Fakultas Ilmu Pendidikan > Bimbingan dan Konseling |
Depositing User: | Mrs Harly Christy Siagian |
Date Deposited: | 14 Jun 2016 07:58 |
Last Modified: | 14 Jun 2016 07:58 |
URI: | https://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/4781 |