EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Universitas Negeri Medan


Jalan Willem Iskandar, Pasar V - Kotak Pos No. 1589 Medan 20221

Phone : 061-6624102, 6613365
Fax : 061-6624102
E-mail : -
Website : http://library.unimed.ac.id

Support (Customer Service) :
timrepository@yahoo.co.id






Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Donni Yudha Prawira


Muhammad Iqbal


Cut Lidya Mutia


Tessa Simahate


Siti Nurbaidah


Harly Christy Siagian


Catur Dedek Khadijah




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely
Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

Still Confuse?
Please read our User Guide

Keyword
Mode
Expanded Search (for Free text search only)
 

UNIMED » Undergraduate Theses » Pendidikan Teknik Bangunan - S1
Posted by sitinurbaidah@rocketmail.com at 13/03/2013 09:30:48  •  222 Views


PERBEDAAN KONDISI PEMBELAJARAN DAN PENGARUHNYA TERHADAP ABILITAS INTELEKTUAL SISWA (STUDI EKSPERIMEN DALAM PENGAJARAN MEKANIKA TEKNIK DI STM NEGERI 3 MEDAN)

Difference of learning condition and the influence on students intelectual ability

Created by :
Drs. Sempurna Peranginangin, M.Pd ( 131407181 )
Drs. Edim Sinuraya   Drs. Asri Lubis, M.Pd



SubjectEDUCATION
STUDENTS
Alt. Subject PENDIDIKAN
SISWA
Keywordintelektual
kondisi pembelajaran
abilitas

Description:

Model kondisi pembelajaran me rupakan suatu strategi pembelajaran untuk meningkatkan proses dan hasil belajar siswa. Hodel kondisi pembelajaran in i junlahnya sangat banyak, oleh karena itu, penggunaan model kondisi pembelajaran harus disosuaikan dengan tujuan yang ingin dikembangkan, karaktoristik isi mata pelajaran, media pengajaran yang tersedia, dan karakteristik individu siswa. Kenyataan di lapangan menunjukkan bahwa siswa masih mengalami kesu li Lan dalam memahami ide-ide pokok dari mata polajaran mekanika tekni k yang sarat dengan konsep- konsep untuk memecahkan parmasa l ahan konstruksi. Ha l ini menyebabkan penguasaan siswa terhadap mata pe l ajar an mokanika t e knik tersobut masih tergo long rendah . Me nyadari kenya taan tersebut perlu ada upaya nyata untuk me ningkat kan hasil belajar siswa, khususnya dalam mata pelajaran meka nika teknik. Salah satu usaha dilakukan dengan cara menerapkan tiga model kondisi pembelajaran dalam proses pembelajaran mekanika teknik. Dengan demikian, pene litian ini bertujuan untuk melakukan uji empirik tentang kesahihan model kondisi pembelajaran dalam mata pelajaran mekanika teknik. Variabel bebas dalam penelitian ini adalah model kondisi pembelajaran, yang dibedakan atas model kondisi pembelajaran Gagne, model kondisi pembelajaran aplikasi dan pengembangan konsep, dan model kondisi pembelajaran ilustratif. Variabel tergantungnya adalah prolehan hasil belajar. Kemampuan awal dijadikan sebagai variabel moderator, yang dipilah menjadi kelompok unggul dan kelompok asor. Penelitian ini dilaksanakan dengan rancangan eksperimental faktorial (3x2) dengan prosedur; penentuan kelompok unggul dan asor, perlakuan, dan pasca- test . Ada tiga hipotesis utama yang akan diuji dalaru penelitian ini. Hipotesis pertama, berkaitan dengan pengujian pcrbedaan anLar pcrlakuan . ll ipotesis kedua, ber kaitan dengan perbedaan kemampuan awal. Hipotesis ketiga, berkaitan dengan interaksi antara kedua variabel. l . Subjek penelitian adalah siswa angkatan 1996/1997 jurusan bangunan program studi bangunan gedung dan bangunan gambar STH Neseri 3 Hedan. Subjek penelitian terbagi dalam 3 kelas, dan masing-masing kelas terdiri dari 32 orang siswa. Berdasarkan rata-rata nilai matematika dan IPA mereka, selanjutnya diambil 27 % ujung atas ditetapkan sebagai kelompok unggul dan 27 % dari ujung bawah sebagai kelompok asor. Perangkat tes yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes perolehan hasil belajar (pasca- test) yang dikembangkan oleh tim peneliti. Tes perolehan hasil belajar tersebut dalam bentuk tes uraian. Untuk menganalisis data digunakan analisis varian dua jalur. Dari hasil analisis data, dapat disimpulkan sebagai berikut; 1. Perbedaan kondisi pembelajaran yang d ilaksanakan menghasilkan kapabilitas belajar yang berbeda Dalam penelitian i n i model Gagne paling efektif digunakan dalam proses pembelajaraan mekani ka siswaa-siswa STH. akan pula. untuk teknik 2. Adanya perbedaan kemampuan dasar yang d imiliki siswa menyebab kan terjadinya perbedaan ter hadap abilitas intelektual siswa yang me rupakan kapabilitas hasil belajar yang dicapainya. Siswa yang memiliki kemampuan dasar yang lebih tinggi mampu mencapai hasil belajar yang lebih baik dalam semua model kondisi pembelajaran yang dicobakan. Dengan dem ikian dapat dikatakan bahwa penguasaan siswa tentang materi mendukung bag i pencapaian hasil belajar dalam mata pelajaran mekanika teknik di STH. 3. Interaksi antara kondisi pembelajaran densan kemampuan dasar menyebabkan perbedaan yang berarti terhadap hasil pelajaran yang dicapai siswa . Hodel Gagne paling efektif untuk digunakan baik pada siswa kelompok unggul maupun kelompok asor. Khusus untuk siswa kelompok asor sangat tidak efektif apabila proses belajar-mengajarnya dilakukan donsan menggunakan model ilustratif


Alt. Description

Hodel of the learning condition is a strategy for improvement of both process and the result of t he learning. The amount of this model is very high, therefore, use of it should be adjusted to objectives to be develoved, content characteristics of the course, the lear ning media ava i lable and characteristics of individual students. The fact in field showed that students have still difficulties in understanding the underlining idea of stucture analysis course in full of concepts for solution of constructional problems. It caused the master of students on the course is still belonged to relatively low . Considering the fact, it is needed r eal affords for improvement of the results of their study, especially in the course. One of the real affords is done by implementating three models of the learning condition in the learning process of the of the course. This study, therefore, is aimed to make an empirical test about the validity of model . Independent variable in this study is the model of the lea rning cond i tion, separated from the Gagnes model, the aplied model of the learning and development of concept, and the illustrative model of tho learning condition. The dependent variabels the result of study. The initial ability is treated as a moderator variable separated into dominant and reccesive groups. This study is carried out based on factoral experimental design (3 x 2) with prosedur for dete rm inat ion of dominant and recces ive, treatment and post-test. There are three main hypothesis to be tested in this study. The first is related to the differencial test on inter-treatment. The second is related to the difference of initial ability. The third is related to inter action between the both variables. The subjects for this study include all students in academical year of 1996/ 1997 with the study program of building and drawed-building at the STH Negeri 3 Hedan. The subjects are classied into three classes, each of which grades taken group consists of 32 stude nt. Based on the their average of Mathematics and Natural Science, it is then 27 % of them from the upper edge as the dominant and 27 % from the l ower edge as the recess ive group. Test preparatory used in this dtudy is result of post-test developed then by three teams. The r esult test is made in a descriptive one . To analysis the data, it is used two-ways variant analysis . Fr om the test of data analysis, it can be concluded as f o l low: 1 . Difference of the learning condition pe r formed woud resulted in different studying ab i lity as well. In this study, it was proven that Gagneˇs model was the most effective to use in the learning process of structure analysis of the STH students . 2. The underli ni ng differences of the stude nts resulted in the different in tellectual ability of the students. The students who had higher abili ties would be capable of reaching the better results of study in all models of t he learni ng cond ition tried . Thus, it could be said that the master of students for material would support to reach the results of study especially of the s tructure analysis at the STM. 3. Interaction between the learning condi t i on and the unde r lining ability r esul t ed i n the significan t differe11e for t he results of s t udy r eached by all t he students. Gagnes model was the most effective to use either for the dominant group or for the recessive group. In particularly for the letter group, it was very uneffective when the learning- teaching process was done by using an illustrative model .

Date Create:05/12/1996
Type:Text
Format:PDF
Language:Indonesian
Identifier:UNIMED-Undergraduate-011996
Collection ID:011996
Call Number:690.71 Per p


Source :
FT - Pendidikan Teknik Bangunan

Coverage :
UNIMED Community

Rights :
Copyright@2012 by UNIMED Library


Publication URL :
http://digilib.unimed.ac.id/perbedaan-kondisi-pembelajaran-dan-pengaruhnya-terhadap-abilitas-intelektual-siswa-studi-eksperimen-dalam-pengajaran-mekanika-teknik-di-stm-negeri-3-medan-24574.html

Share this information to :




[ Free Download - Free for All ]

...No Files...

[ FullText Content - Please, register first ]

...No Files...


[ Link of Contents]


 10 Similar Document...

     No similar subject found !

 10 Related Document...






HELP US !
You can help us to define the exact keyword for this document by clicking the link below :

abilitas , intelektual , kondisi , kondisi pembelajaran , pembelajaran



Untitled

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Baik Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan




16540084


Visitors Today : 969
Total Visitor : 1245068

Hits Today : 9734
Total Hits : 16540084

Visitors Online: 29


Calculated since
16 May 2012

You are connected from 54.91.9.248
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)


UNIMED Digital Repository Feeds


Copyright © UNIMED Library 2012 - 2014 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan