EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Universitas Negeri Medan


Jalan Willem Iskandar, Pasar V - Kotak Pos No. 1589 Medan 20221

Phone : 061-6624102, 6613365
Fax : 061-6624102
E-mail : -
Website : http://library.unimed.ac.id

Support (Customer Service) :
timrepository@yahoo.co.id






Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Donni Yudha Prawira


Muhammad Iqbal


Cut Lidya Mutia


Tessa Simahate


Siti Nurbaidah


Harly Christy Siagian


Catur Dedek Khadijah




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely
Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

Still Confuse?
Please read our User Guide

Keyword
Mode
Expanded Search (for Free text search only)
 

UNIMED » Master Theses » Teknologi Pendidikan - S2
Posted by dedek88954@gmail.com at 21/05/2012 10:02:18  •  583 Views


PENINGKATAN KREATIVITAS DAN KEMAMPUAN MEMBACA ANAK MELALUI PENDEKATAN PEMBELAJARAN TEMATIK DI TAMAN KANAK-KANAK NEGERI PEMBINA I MEDAN (PENELITIAN TINDAKAN)

The development of creativity and students ability in reading by thematich intructional approach at State Kindergarden Pembina I Medan (Action Reserch)

Created by :
Susmaini ( 055020367 )



SubjectREADING-STUDY AND TEACHING (PRE SCHOOL)
CREATIVE THINKING
Alt. Subject BELAJAR MEMBACA DAN MENGAJAR (PRA SEKOLAH)
BERFIKIR KREATIF
KeywordKreativitas
Pembelajaran Tematik

Description:

Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang bertujuan untuk menerapkan pendekatan pembelajaran tematik dalam rangka meningkatkan kreativitas dan kemampuan membaca anak. Pelaksanaan penelitian dilakukan dalam 3 (tiga siklus), pada siklus pertama tema yang diusung adalah pekerjaan dengan waktu pelaksanaan pembelajaran selama 3 (tiga) minggu, siklus kedua tema yang diusung adalah air, udara dan api dengan waktu pelaksanaan pembelajaran selama 2 (dua) minggu dan siklus ketiga tema yang diusung adalah alat komunikasi dengan waktu pelaksanaan pembelajaran selama 2 (dua) minggu. Setiap siklus penelitian terdiri atas tahapan kegiatan rencana tindakan, pelaksanaan tindakan, pengamatan dan refleksi. Jumlah partisipan dalam pelaksanaan penelitian berjumlah 23 anak siswa Taman Kanak-Kanak Pembina I Medan. Pada pelaksanaan- dilibatkan 1 (satu) guru mitra dan satu guru bantu sebagai kolaborator yang bersama-sama dengan peneliti bertindak sebagai pengamat di dalam kelas. Untuk mengukur tingkat kreativitas pada awal tindakan maupun pada akhir tindakan dilakukan Web Tim Psikolog dengan mengambil tes kreativitas bentuk figural dari Torrance, sedangkan untuk mengukur tingkat kemampuan membaca pada awal tindakan maupun pada akhir tindakan dilakukan oleh guru mitra bekerjasama dengan peneliti. Secara umum analisis data penelitian yang digunakan menggunakan pendekatan analisis kualitatif yaitu untuk mendeskripsikan pelaksanaan pembelajaran tematik yang dilaksanakan di Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina I Medan, sedangkan secara khusus untuk mengukur perbedaan hasil tes awal dengan hasil tes akhir balk pada aspek kreativitas dan kemampuan membaca anak digunakan analisis statistik t-tes pada taraf signifikansi α = 0,05. Temuan penelitian menunjukkan bahwa penerapan pendekatan pembelajaran tematik yang dilakukan melalui permainan bervariasi dapat meningkatkan kreativitas dan kemampuan membaca siswa. Hal ini terlihat dari meningkatnya persentase siswa yang memiliki kreativitas dan kemampuan membaca dari siklus ke siklus jika pada siklus pertama persentasenya 56% rnaka pada siklus kedua meningkat menjadi 70% kemudian pada siklus ketiga mencapai 87%. Fakta tersebut didukung hasil pengujian statistik t-test dimana untuk kreativitas, harga t hitung = 13,36 dan harga t tabel = 1,72 sedangkan untuk kemampuan membaca, harga t hitung = 6,66 dan harga t tabel 1,72.


Alt. Description

This research is, an action research which aim to implement thematich instructional approach in increasing the students creativity and ability in reading at State Kindergarden Pembina I Medan. The implementation of this research is going on at three cycles. A first cycle, the theme is job done at three weeks of instructional time, the second theme are water, air and fire done at two weeks and the third cycle is communication tools, done two weeks. Each cycle insists of parts of the actions planning implementating, observation and reflection of the activity. The amount of participant in doing this research were 23 students of kindergarden Pembina I Medan. This research involved one partner teacher and one helper teacher as a collaborator. Who were with -the reseacher did an observation in class. To measure the level of creativity at the beginning and end of the action was done by pyschologis team by taking creativity test of Figural by Torrance, while to measure the level of reading ability at the beginning or the end of the action was done by partner teacher with the researcher. Generally, the analysis data of the research used qualitative analysis approach is to description of implementation thematich instructional approach in Kindergarden Pembina I Medan. Meanwhile, spesifically to measure the difference of pretest and posttest Creativity and students ability in reading used statistical analyzed t test at significance level α= 0,05. The finding of the research showed that the implementation of thematich instructional approach which done through various play can create the creativity and students ability in reading from cycle to cycle. If at the first cycle the percentage was 56%, so at the second cycle become 70% and the third cycle become 87%. The fact was supported by statistic result t-test where for the creativity, t count = 13,36 and t table = 1,72 while for reading ability t count = 6,66 and t table = 1,72.

Contributor:
  1. Prof. Dr. Muhammad Badiran, M.Pd
  2. Prof. Dr. Zainuddin, M.Pd
Date Create:30/08/2007
Type:Text
Format:PDF
Language:Indonesian
Identifier:UNIMED-Master-516
Collection ID:516
Call Number:372.7 Sus p


Source :
UPT PERPUSTAKAAN UNIMED

Coverage :
UNIMED Community

Rights :
Copyright @2012 by UNIMED Library


Publication URL :
http://digilib.unimed.ac.id/peningkatan-kreativitas-dan-kemampuan-membaca-anak-melalui-pendekatan-pembelajaran-tematik-di-taman-kanakkanak-negeri-pembina-i-medan-penelitian-tindakan-516.html

Share this information to :




[ Free Download - Free for All ]

  1.  UNIMED-Master-516-055020367 Abstrak.pdf - 299 KB
  2.  UNIMED-Master-516-055020367 Kata Pengantar.pdf - 351 KB
  3.  UNIMED-Master-516-055020367 Daftar Isi.pdf - 418 KB
  4.  UNIMED-Master-516-055020367 Bab I.pdf - 656 KB
  5.  UNIMED-Master-516-055020367 Bab II.pdf - 1345 KB
  6.  UNIMED-Master-516-055020367 Bab V.pdf - 3227 KB
  7.  UNIMED-Master-516-055020367 Daftar Pustaka.pdf - 3293 KB

[ FullText Content - Please, register first ]

...No Files...


[ Link of Contents]


 10 Similar Document...

     No similar subject found !

 10 Related Document...

     No related subject found !




HELP US !
You can help us to define the exact keyword for this document by clicking the link below :

Kreativitas , Pembelajaran , Pembelajaran Tematik , Tematik



Untitled Document Mohon Bantuan Untuk Mengisi Kuisioner ini Untuk Kepentingan Penelitian Tentang Repository UNIMED
>>> KLIK DISINI <<<


Untitled

12194324


Visitors Today : 1519
Total Visitor : 910279

Hits Today : 10488
Total Hits : 12194324

Visitors Online: 21


Calculated since
16 May 2012

You are connected from 107.22.37.143
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)


UNIMED Digital Repository Feeds


Copyright © UNIMED Library 2012 - 2014 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan