EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Universitas Negeri Medan


Jalan Willem Iskandar, Pasar V - Kotak Pos No. 1589 Medan 20221

Phone : 061-6624102, 6613365
Fax : 061-6624102
E-mail : -
Website : http://library.unimed.ac.id

Support (Customer Service) :
timrepository@yahoo.co.id






Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Donni Yudha Prawira


Muhammad Iqbal


Cut Lidya Mutia


Tessa Simahate


Siti Nurbaidah


Harly Christy Siagian


Catur Dedek Khadijah




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely
Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

Still Confuse?
Please read our User Guide

Keyword
Mode
Expanded Search (for Free text search only)
 

UNIMED » Master Theses » Pendidikan Dasar - S2
Posted by chizty_niez@yahoo.com at 09/01/2013 09:05:45  •  534 Views


PENGGUNAAN METODE INKUIRI DENGAN MENGGUNAKAN CD PEMBELAJARAN DAN BUKU AJAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS DI KELAS V SD NEGERI 106806 CINTA RAKYAT KABUPATEN DELI SERDANG TAHUN PELAJARAN 2011/2012

Applying inquiry method by using learning CD and guide book to improve students achievement on IPS at fifth grade SD Negeri 106806 Cinta Rakyat Kabupaten Deli Serdang period 2011/2012

Created by :
Simbolon, Siti Maharani ( 809182032 )



SubjectLEARNING METHODS
Alt. Subject Pendidikan sosial
KeywordMetode pembelajaran inkuiri
Media pembelajaran
Pembelajaran aktif
Buku ajar
Ilmu pengetahuan sosial

Description:

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana peningkatan: 1) Hasil belajar siswa dan 2) Aktivitas siswa dalam proses pembelajaran IPS pada Materi Perjuangan Bangsa Indonesia Melawan Penjajah menggunakan Metode lnkuiri dengan menggunakan CD Pembelajaran dan Buku Ajar pada di kelas V SD Negeri 106806 Cinta Rakyat. Penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (classroom action research). Penelitian ini dilakukan dengan dua siklus, terdiri dari tahap perencanaan (planning), tindakan (acting), pengamatan (observation), dan refleksi (Reflecting). Subjek penelitian adalah seluruh siswa kelas V SD Negeri 106806 Cinta Rakyat, Kecamatan Percut Sei Tuan Kabupaten Deli Serdang Tahun Pelajaran 2011/2012 yang berjumlah 30 orang. Variabel yang diamati pada penelitian ini adalah: 1) Variabel bebas: Metode lnkuiri, CD Pembelajaran dan Buku Ajar; dan 2) Variabel terikat: Hasil belajar dan Aktivitas. Instrumen pengumpulan data adalah tes hasil belajar dan lembar pengamatan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: 1) Hasil belajar IPS siswa melalui penggunaan metode inkuiri dengan menggunakan CD Pembelajaran meningkat. Hasil evaluasi siklus I menunjukkan skor rata-rata kelas mencapai 59,67 dan pada siklus II rata-rata kelas mencapai 79,00. Dengan demikian skor rata-rata dari siklus I ke siklus II terjadi peningkatan sebesar 19,33. Pada siklus I persentase ketuntasan klasikal mencapai 36,64% dan pada siklus II persentase ketuntasan klasikal mencapai 90,00%. Dengan demikian terjadi peningkatan pada persentase ketuntasan klasikal sebesar 53,36%. 2) Terjadi peningkatan aktivitas siswa pada proses pembelajaran dengan penggunaan metode inkuiri dengan menggunakan CD Pembelajaran. Untuk aktivitas siswa rata-rata persentase untuk setiap kelompok dari siklus I ke siklus II terjadi peningkatan untuk setiap kelompok yakni untuk keJompok I meningkat sebesar 21,8%, kelompok II meningkat sebesar 15,63%, kelompok III meningkat sebesar 15,63%, kelompok IV meningkat sebesar 18,75%, kelompok V meningkat sebesar 15,63%, dan untuk kelompok VI meningkat sebesar 12,50%. Sedangkan untuk aktivitas guru rata-rata persentase untuk pengamat 1 dan 2 dari siklus I ke siklus II terjadi peningkatan yakni masing-masing meningkat sebesar 18,17% baik pengamatan yang dilakukan oleh pengamat 1 maupun pengamat 2.


Alt. Description

The objective of this research was to find out; l) the improvement of students achievement; 2) students activity in IPS teaching learning process on perjuangan bangsa Indonesia melawan penjajah as the materials through applying inquiry method by using learning CD and guide book in fifth grade at SD Negeri 106806 Cinta Rakyat. This study was conducted by using classroom action research. This study had two cycles• each cycles consists of four steps, those were planning, acting, observation, and reflecting. Subject of this research was student at fifth grade at SO Negeri 106806 Cinta Rakyat, Kecamatan Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang period 2011/2012 in which consists of 30 students. Variable researched in this study were: 1) independent variable: inquiry method by using learning CD and guide book; and 2) dependent variable: students achievement and activity. Instruments applied for collecting data were item test and observation sheet. Research found that: 1) students achievement on IPS subject through applying inquiry method by using learning CD and guide book was improved. The evaluation showed result on mean of students score was 59,67 at first cycle, and second cycle mean of students score touched 79.00. It means that the mean score had been improved from first cycle to second cycle, that is 19.33. In first cycle percentage of classical completion touched 36.64% and in second cycle percentage of classical completion was 90.00%. Automatically percentage of completion had improved, that is 53.36%; 2) students activity improved in teaching learning process through applying inquiry method with learning CD. Students activity for each group from first cycle to second cycle had progress, that was for first group improved 21.88%, second group 15.63, third group, 15.63 in progress, fourth group improved 18.75%, fifth group had progress 15.63, and for sixth group improved 12.50%. Meanwhile, for teachers activity improved it shown on mean percentage score of first and second observer in first cycle and second cycle, that is 18.17 reached by both first and second observer.

Contributor:
  1. Prof. Dr. Ibnu Hajar Damanik, M.Si
  2. Prof. Dian Armanto, M.Sc., MA, M.Pd, Ph.D
Date Create:09/03/2012
Type:Text
Format:PDF
Language:Indonesian
Identifier:UNIMED-Master-250158
Collection ID:250158
Call Number:371.3 Sim p


Source :
UPT. PERPUSTAKAAN UNIMED

Coverage :
UNIMED Community

Rights :
Copyright @2013 by UNIMED Library


Publication URL :
http://digilib.unimed.ac.id/penggunaan-metode-inkuiri-dengan-menggunakan-cd-pembelajaran-dan-buku-ajar-untuk-meningkatkan-hasil-belajar-ips-di-kelas-v-sd-negeri-106806-cinta-rakyat-kabupaten-deli-serdang-tahun-pelajaran-20112012-23185.html

Share this information to :




[ Free Download - Free for All ]

  1.  UNIMED-Master-23185-809182032 Judul.pdf - 64 KB
  2.  UNIMED-Master-23185-809182032 Lembar Pengesahan.pdf - 87 KB
  3.  UNIMED-Master-23185-809182032 Abstrak.pdf - 95 KB
  4.  UNIMED-Master-23185-809182032 Kata Pengantar.pdf - 77 KB
  5.  UNIMED-Master-23185-809182032 Daftar Isi.pdf - 82 KB
  6.  UNIMED-Master-23185-809182032 Daftar Tabel.pdf - 57 KB
  7.  UNIMED-Master-23185-809182032 Daftar Gambar.pdf - 53 KB
  8.  UNIMED-Master-23185-809182032 Daftar Lampiran.pdf - 50 KB
  9.  UNIMED-Master-23185-809182032 Bab I.pdf - 317 KB
  10.  UNIMED-Master-23185-809182032 Bab V.pdf - 79 KB
  11.  UNIMED-Master-23185-809182032 Daftar Pustaka.pdf - 72 KB

[ FullText Content - Please, register first ]

...No Files...


[ Link of Contents]


 10 Similar Document...



 10 Related Document...






HELP US !
You can help us to define the exact keyword for this document by clicking the link below :

Buku , Buku ajar , Ilmu , Ilmu pengetahuan sosial , Media , Media pembelajaran , Metode , Metode pembelajaran inkuiri , Pembelajaran , Pembelajaran aktif , ajar , aktif , inkuiri , pembelajaran , pengetahuan , sosial



Untitled

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Baik Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan




14511986


Visitors Today : 969
Total Visitor : 1093372

Hits Today : 20345
Total Hits : 14511986

Visitors Online: 14


Calculated since
16 May 2012

You are connected from 54.196.167.69
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)


UNIMED Digital Repository Feeds


Copyright © UNIMED Library 2012 - 2014 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan