EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Universitas Negeri Medan


Jalan Willem Iskandar, Pasar V - Kotak Pos No. 1589 Medan 20221

Phone : 061-6624102, 6613365
Fax : 061-6624102
E-mail : -
Website : http://library.unimed.ac.id

Support (Customer Service) :
timrepository@yahoo.co.id






Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Donni Yudha Prawira


Muhammad Iqbal


Cut Lidya Mutia


Tessa Simahate


Siti Nurbaidah


Harly Christy Siagian


Catur Dedek Khadijah




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely
Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

Still Confuse?
Please read our User Guide

Keyword
Mode
Expanded Search (for Free text search only)
 

UNIMED » Master Theses » Teknologi Pendidikan - S2
Posted by chizty_niez@yahoo.com at 22/02/2013 11:07:43  •  1227 Views


PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN DAN MINAT BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA SISWA SMP NEGERI 1 LUBUK PAKAM

The effect of learning strategies and learning interest toward students achievement in Indonesia Language in SMP Negeri 1 Lubuk Pakam

Created by :
Sinaga, Ranto ( 809121040 )



SubjectINDONESIAN LANGUAGE-STUDY AND TEACHING
Alt. Subject Strategi pembelajaran
KeywordPembelajaran inkuiri
Pembelajaran SPPKB
Minat belajar
Bahasa Indonesia

Description:

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) perbedaan hasil belajar Bahasa Indonesia siswa yang diajarkan dengan Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir dan siswa yang diajarkan dengan Strategi Pembelajaran Inquiri, (2) mengetahui perbedaan hasil belajar siswa yang memiliki minat belajar tinggi dan minat belajar rendah, (3) interaksi antara penggunaan strategi pembelajaran dan minat belajar dalam mempengaruhi hasil belajar Bahasa Indonesia siswa. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas VII SMP Negeri 1 Lubuk Pakam sebanyak 8 kelas dengan jumlah 320 orang. Teknik penarikan sampel dilakukan dengan cluster random sampling. Sampel penelitian terdiri dari 80 orang. Instrumen pengukuran untuk mengukur hasil belajar digunakan tes berbentuk pilihan ganda dengan 4 pilihan jawaban terdiri dari 40 butir soal. Untuk menjaring data minat belajar siswa dilakukan melalui angket yang telah diuji kevalidannya, uji coba angket dilakukan pada 40 orang siswa, dari 40 butir angket yang ditujukan terdapat 30 butir angket yang dinyatakan sahih dan digunakan dalam penelitian. Untuk menganalisis tes hasil belajar bahasa Indonesia digunakan korelasi point biserial, sedangkan analisis angket minat belajar digunakan product moment. Metode penelitian menggunakan metode quasi eksperimen dengan disain penelitian faktorial 2x2, sedangkan teknik analisis data menggunakan ANAVA dua jalur pada taraf signifikansi a = 0,05. Syarat ANAVA adalah data harus berdistribusi normal dengan Lilifors dan data harus memiliki varians populasi homogen dengan uji bartlett dan uji fisher. Hasil penelitian diperoleh: (1) hasil belajar bahasa Indonesia siswa yang dibelajarkan dengan menggunakan Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir lebih tinggi dibandingkan dengan hasil belajar bahasa Indonesia siswa yang dibelajarkan dengan menggunakan Strategi Inquiri, (2) hasil belajar bahasa Indonesia siswa yang memiliki minat belajar tinggi lebih tinggi dibandingkan dengan siswa yang memiliki minat belajar rendah, dan (3) terdapat interaksi antara penggunaan strategi pembelajaran dengan minat belajar dalam mempengaruhi hasil belajar bahasa Indonesia Dari hasil analisis data disimpulkan bahwa penggunaan Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir lebih tepat digunakan untuk siswa yang memiliki minat belajar yang tinggi dan strategi Inquiri lebih tepat digunakan pada siswa yang memiliki minat belajar rendah. Implikasi dari penelitian ini secara khusus ditujukan kepada guru bahasa Indonesia yaitu dalam penerapan strategi pembelajaran harus diperhatikan karakteristik siswa khususnya minat belajar.


Alt. Description

The study were aimed at finding out: 1) the difference of results in learning Indonesian between the students taught by using Learning Upgrade Strategy Thinking (SPPKB) and Inquiry strategy, 2) the difference of the students study result who have high interest in learning and those who have interest in learning low, and 3) interaction between the application of learning strategy and interest in learning in affecting the result of learning Indonesian. The population of the study were the students of the VII Junior High School class eight classes with total of 320students are taken. The sampling technique uses the cluster random sampling. The sample of the study consist of 80 students. The instrument used to measure the result of learning is test in form of multiple-choice, consists of 40 question. To get data used questionnaire valid according, for accord validity questionnaire was done by 40 students, from 40 questions were taken 30 questions valid. To get of data the result in Indonesian used point biserial correlations formula and for interest in learning was using product moment formula. The research method used quasi experiment with factorial design 2x2. The data analysis technique was analysis of variance (ANOVA) two way at significant a = 0.05. Research findings of showed that: (1) the students results in Indonesian that by using Learning Upgrade Strategy Thinking (SPPKB) higher with that of the students taught by using Inquiry strategy, (2) the students result in Indonesian learning of the students who have high interest in learning is higher compared with that those who have low interest in learning, and (3) be found interaction between learning strategy with interest in learning the students result of Indonesian. Based on the result of study, it is concluded that for the students with high interest in teaming, competitive instructional strategy had learning and students taught collaborative aided: learning strategy students with interest in learning.

Contributor:
  1. Prof. Dr. Mukhtar, M.Pd
  2. Prof. Dr. Muhammad Badiran, M.Pd
Date Create:05/11/2011
Type:Text
Format:PDF
Language:Indonesian
Identifier:UNIMED-Master-01818
Collection ID:01818
Call Number:373.21 Sin p


Source :
UPT. PERPUSTAKAAN UNIMED

Coverage :
UNIMED Community

Rights :
Copyright @2013 by UNIMED Library


Publication URL :
http://digilib.unimed.ac.id/pengaruh-strategi-pembelajaran-dan-minat-belajar-terhadap-hasil-belajar-bahasa-indonesia-siswa-smp-negeri-1-lubuk-pakam-24008.html

Share this information to :




[ Free Download - Free for All ]

  1.  UNIMED-Master-24008-809121040 Judul.pdf - 57 KB
  2.  UNIMED-Master-24008-809121040 Lembar Pengesahan.pdf - 96 KB
  3.  UNIMED-Master-24008-809121040 Abstrak.pdf - 99 KB
  4.  UNIMED-Master-24008-809121040 Kata Pengantar.pdf - 66 KB
  5.  UNIMED-Master-24008-809121040 Daftar Isi.pdf - 69 KB
  6.  UNIMED-Master-24008-809121040 Daftar Tabel.pdf - 69 KB
  7.  UNIMED-Master-24008-809121040 Daftar Gambar.pdf - 60 KB
  8.  UNIMED-Master-24008-809121040 Daftar Lampiran.pdf - 50 KB
  9.  UNIMED-Master-24008-809121040 Bab I.pdf - 169 KB
  10.  UNIMED-Master-24008-809121040 Bab V.pdf - 376 KB
  11.  UNIMED-Master-24008-809121040 Daftar Pustaka.pdf - 74 KB

[ FullText Content - Please, register first ]

  1. UNIMED-Master-24008-809121040 Bab II.pdf - 917 KB
  2. UNIMED-Master-24008-809121040 Bab III.pdf - 340 KB
  3. UNIMED-Master-24008-809121040 Bab IV.pdf - 616 KB
  4. UNIMED-Master-24008-809121040 Lampiran.pdf - 1892 KB


[ Link of Contents]


 10 Similar Document...



 10 Related Document...






HELP US !
You can help us to define the exact keyword for this document by clicking the link below :

Bahasa , Bahasa Indonesia , Indonesia , Minat , Minat belajar , Pembelajaran , Pembelajaran SPPKB , Pembelajaran inkuiri , SPPKB , belajar , inkuiri



Untitled

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Baik Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan




15111700


Visitors Today : 768
Total Visitor : 1123404

Hits Today : 20036
Total Hits : 15111700

Visitors Online: 36


Calculated since
16 May 2012

You are connected from 54.83.239.145
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)


UNIMED Digital Repository Feeds


Copyright © UNIMED Library 2012 - 2014 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan