EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Universitas Negeri Medan


Jalan Willem Iskandar, Pasar V - Kotak Pos No. 1589 Medan 20221

Phone : 061-6624102, 6613365
Fax : 061-6624102
E-mail : -
Website : http://library.unimed.ac.id

Support (Customer Service) :
timrepository@yahoo.co.id






Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Donni Yudha Prawira


Muhammad Iqbal


Cut Lidya Mutia


Tessa Simahate


Siti Nurbaidah


Harly Christy Siagian


Catur Dedek Khadijah




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely
Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

Still Confuse?
Please read our User Guide

Keyword
Mode
Expanded Search (for Free text search only)
 

UNIMED » Master Theses » Teknologi Pendidikan - S2
Posted by chizty_niez@yahoo.com at 03/07/2013 14:22:43  •  752 Views


PENGARUH METODE BERMAIN PERAN DAN KONSEP DIRI TERHADAP KEMAMPUAN BERBICARA ANAK USIA DINI DI KELOMPOK BERMAIN KOTA MEDAN

The effect of role play methods and self concept to speaking ability of early young children of playgroup in the City of Medan

Created by :
Pane, Eli Tohonan Tua ( 809122029 )



SubjectLEARNING METHODS
Alt. Subject Komunikasi
KeywordMetode bermain peran
Konsep diri positif
Konsep diri negatif
Bermain peran makro
Bermain peran mikro

Description:

Pendidikan Anak Usia Dini dapat diselenggarakan dalam berbagai bentuk, salah satunya adalah Kelompok Bermain. Anak usia dini baru memiliki kemampuan bahasa khusunya kemampuan berbicara yang ternatas dan tidak sedikit anak yang mengalami kesulitan berkomunikasi, sulit mengungkapkan perasaannya dan cenderung tidak berinteraksi sehingga lebih suka bermain sendiri. Salah satu metode yang dapat mengembangkan kemampuan berbahasa khusunya kemampuan berbicara adalah metode bermain peran. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) pengaruh metode bermain peran makro dan bermain peran mikro terhadap kemampuan berbicara anak usia dini di Kelompok Bermain Kota Medan; (2) pengaruh konsep diri positif dan konsep diri negatif terhadap kemampuan berbicara anak usia dini di Kelompok Bermain Kota Medan; dan (3) pengaruh interaksi antara metode bermain peran dan konsep diri terhadap kemampuan berbicara anak usia dini di Kelompok Bermain Kota Medan. Penelitian ini bersifat eksperimen semu (quasi experiment). Teknik pengambilan sampel dengan menggunakan cluster random sampling, yang terdiri dari empat kelas dengan jumlah sampel seluruhnya 60 orang anak yang ditentukan secara acak dengan sistem undian. Instrumen penelitian menggunakan tes kemampuan berbicara dan tes konsep diri. Rentang skor tes kemampuan berbicara dari 0-25, sedangkan tes konsep diri dari 0-17. Metode penelitian dengan menggunakan kuasi eksperimen dengan desain faktorial 2 x 2. Temuan dalam penelitian ini adalah : (1) kemampuan berbicara anak yang mengikuti pembelajaran lebih tinggi daripada anak yang mengikuti pembelajaran bermain peran peran mikro dengan harga Fhitung = 18,06, Ftabel = 4,008 pada taraf signifikansi alpha = 0,05; (2) kemampuan berbicara anak yang memiliki konsep diri positif lebih tinggi daripada kemampuan berbicara yang memiliki konsep diri negatif, harga Fhitung = 6,68, Ftabel = 4,008 pada taraf signifikansi alpha = 0,05 dan (3) terdapat pengaruh interaksi antara belajar dengan metode bermain peran dan konsep diri secara terhadap kemampuan berbicara dengan Fhitung = 112,13, F tabel = 4,008 pada taraf signifikansi alpha = 0,05. Dapat disimpulkan ada pengaruh metode bermain peran dan konsep diri terhadap kemampuan berbicara anak usia dini di kelompok bermain kota Medan.


Alt. Description

This study aims to determine: (1) the influence of macro play and micro play to speaking ability of play group in the city of Medan; (2) the influence of positive self concept and negative self concept to speaking ability of play group in the city of Medan; and (3) the influence of role play and self concept together with speaking ability of play group in the city of Medan. This was a quasi experiment. The sampling technique using cluster random sampling that consists of four classes with 60 early young children in the city of Medan, which is determined randomly by a lottery system. The research instruments were speaking ability test, and self concept test. Speaking ability score between 0-25, self concept score between 0-17.Technique of analyzing data used Anava of two direction at α 0.05. The results showed that: (1) There is a difference of speaking ability to macro play and micro play (6,199) it is proved from the average score of speaking ability of macro play higher than micro play (A1 > A2 = 19.03 > 17.07); (2) There is a significance difference of speaking ability to positive self concept and negative self concept (6.68) it is proved from the average score of speaking ability of macro play positive higher than micro play negative(B1 > B2 = 21.267 > 19.733); and (3) There is an interaction between role play and self concept on speaking ability (112.13). As a follow-up then in order to improve the speaking ability of early young children, teachers should be able to apply a role play method. For those, teachers should know the stages of a role play methodology. Beside, teachers are hope to be able to obtain many ways of learning to facilitate speaking ability of children and to know the characteristic of childrens competences so that be able to stimulate the children effectively. A good understanding of self concept is also needed for teachers in order to give the best method for children.

Contributor:
  1. Prof. Dr. Sahat Siagian, M.Pd
  2. Prof. Dr. Harun Sitompul, M.Pd
Date Create:07/01/2013
Type:Text
Format:PDF
Language:Indonesian
Identifier:UNIMED-Master-130074
Collection ID:130074
Call Number:371.3 Pan p


Source :
UPT. PERPUSTAKAAN UNIMED

Coverage :
UNIMED Community

Rights :
Copyright @2013 by UNIMED Library


Publication URL :
http://digilib.unimed.ac.id/pengaruh-metode-bermain-peran-dan-konsep-diri-terhadap-kemampuan-berbicara-anak-usia-dini-di-kelompok-bermain-kota-medan-26269.html

Share this information to :




[ Free Download - Free for All ]

  1.  UNIMED-Master-26269-809122029 Judul.pdf - 156 KB
  2.  UNIMED-Master-26269-809122029 Lembar Pengesahan.pdf - 558 KB
  3.  UNIMED-Master-26269-809122029 Abstrak.pdf - 210 KB
  4.  UNIMED-Master-26269-809122029 Kata Pengantar.pdf - 205 KB
  5.  UNIMED-Master-26269-809122029 Daftar Isi.pdf - 161 KB
  6.  UNIMED-Master-26269-809122029 Daftar Tabel.pdf - 207 KB
  7.  UNIMED-Master-26269-809122029 Daftar Gambar.pdf - 165 KB
  8.  UNIMED-Master-26269-809122029 Daftar Lampiran.pdf - 120 KB
  9.  UNIMED-Master-26269-809122029 Bab I.pdf - 603 KB
  10.  UNIMED-Master-26269-809122029 Bab V.pdf - 355 KB
  11.  UNIMED-Master-26269-809122029 Daftar Pustaka.pdf - 153 KB

[ FullText Content - Please, register first ]

  1. UNIMED-Master-26269-809122029 Bab II.pdf - 1381 KB
  2. UNIMED-Master-26269-809122029 Bab III.pdf - 1133 KB
  3. UNIMED-Master-26269-809122029 Bab IV.pdf - 1610 KB
  4. UNIMED-Master-26269-809122029 Lampiran.pdf - 5107 KB


[ Link of Contents]


 10 Similar Document...



 10 Related Document...






HELP US !
You can help us to define the exact keyword for this document by clicking the link below :

Bermain , Bermain peran makro , Bermain peran mikro , Konsep , Konsep diri negatif , Konsep diri positif , Metode , Metode bermain peran , bermain , diri , makro , mikro , negatif , peran , positif



Untitled

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Baik Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan




17394133


Visitors Today : 555
Total Visitor : 1333292

Hits Today : 3515
Total Hits : 17394133

Visitors Online: 43


Calculated since
16 May 2012

You are connected from 54.166.96.101
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)


UNIMED Digital Repository Feeds


Copyright © UNIMED Library 2012 - 2014 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan