EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Universitas Negeri Medan


Jalan Willem Iskandar, Pasar V - Kotak Pos No. 1589 Medan 20221

Phone : 061-6624102, 6613365
Fax : 061-6624102
E-mail : -
Website : http://library.unimed.ac.id

Support (Customer Service) :
timrepository@yahoo.co.id






Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Donni Yudha Prawira


Muhammad Iqbal


Cut Lidya Mutia


Tessa Simahate


Siti Nurbaidah


Harly Christy Siagian


Catur Dedek Khadijah




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely
Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

Still Confuse?
Please read our User Guide

Keyword
Mode
Expanded Search (for Free text search only)
 

UNIMED » Master Theses » Teknologi Pendidikan - S2
Posted by chizty_niez@yahoo.com at 05/07/2013 14:35:17  •  569 Views


PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA

Interactive learning media development on mathematical subjects

Created by :
Johnson ( 8106122015 )



SubjectMATHEMATICS-STUDY AND TEACHING
Alt. Subject Media pembelajaran
KeywordPembelajaran matematika
Bangun ruang sisi lengkung
Media pembelajaran interaktif
Visual basic 6D
Smoothboard
Geometri

Description:

Penelitian ini bertujuan untuk: (1) menghasilkan media pembelajaran interaktif yang layak digunakan, mudah dipelajari pebelajar dan dapat dipakai untuk pembelajaran individual, (2) untuk mengetahui keefektifan media pembelajaran interaktif yang dikembangkan pada mata pelajaran Matematika. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan yang menggunakan model pengembangan produk Borg dan Gall. Model pengembangan produk pembelajaran ini merupakan model yang disusun secara terprogram dengan urutan yang sistematis dan memenuhi karakteristik siswa dalam belajar. Model ini meliputi lima tahapan, yakni: perencanaan /desain pengembangan, pengembangan produk, validasi ahli, uji coba, revisi dan produk akhir. Subyek uji coba terdiri dari tiga ahli materi pelajaran Matematika, dua ahli desain pembelajaran, dua ahli rekayasa perangkat lunak, tiga siswa untuk uji perorangan, sembilan siswa untuk uji kelompok kecil, dan tiga puluh delapan siswa untuk uji lapangan. Data-data tentang kualitas produk pengembangan ini dikumpulkan dengan angket dan dianalisis dengan teknik analisis deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan; (1) uji ahli materi pelajaran Matematika berada pada kualifikasi sangat baik (81,07%), (2) uji ahli desain pembelajaran berada pada kualifikasi sangat baik (83,75%), (3) uji ahli rekayasa perangkat lunak berada pada kualifikasi baik (69,37%), (4) uji coba perorangan berada pada kualifikasi sangat baik (83,63%), uji coba kelompok kecil berada pada kualifikasi sangat baik (85,37%), uji coba lapangan berada pada kualifikasi sangat baik (90,42%). Produk akhir dari pengembangan media pembelajaran ini dilanjutkan dengan uji keefektifan produk. Penelitian dilakukan pada siswa kelas IX semester ganjil tahun ajaran 2012-2013 di 4 sekolah di Medan, yaitu SMP PKMI-2, SMP Hang Kesturi, SMP Sultan Iskandar Muda dan SMP Negeri 12. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuasi eksperimen. Sampel penelitian sebanyak 295 siswa yang terdiri dari 150 siswa sebagai kelas eksperimen yang diberi perlakuan menggunakan media pembelajaran interaktif dan 145 siswa sebagai kelas kontrol yang menggunakan media pembelajaran buku teks sebagaimana yang berlangsung selama ini dalam proses pembelajaran Hasil pengujian hipotesis membuktikan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara hasil belajar siswa yang dibelajarkan dengan menggunakan media pembelajaran interaktif dengan hasil belajar siswa yang dibelajarkan dengan menggunakan media pembelajaran buku teks. Hal ini ditunjukkan dengan hasil pengolahan data diperoleh thitung = 6.08 (pada lampiran 8) dan pada taraf signifikansi α = 0.05 dengan dk pembilang (150-1=149) dan dk penyebut (145-1=144) diperoleh ttabel = 1.31, sehingga thitung > ttabel. Disimpulkan bahwa hasil belajar kelompok siswa yang dibelajarkan dengan menggunakan media pembelajaran interaktif sebesar 70.73% lebih tinggi dari kelompok siswa yang dibelajarkan dengan menggunakan media pembelajaran buku teks sebesar 60.32%.


Alt. Description

This research is aimed to : (1) develop a good interactive instructional media, easy to be learnt and can be used for individual learning Mathematics and (2) examine the effectiveness of the interactive instructional media in Mathematics. This study is developmental research uses Borg & Galls model. The model of the development of this instructional product is designed programmatically with the systematical orders and satisfies the students characteristics in learning. This model proceeds in six steps; i.e. developing preliminary product, validating, trying out, revising and producing final product. The subjects of preliminary field testing are three experts in Mathematics material, two experts in instructional design, two experts in media product, three students for one-to-one try out, nine students for small group try out and fifty students for large group try out. The instruments employed in this study is a questionnaire and analyzed by using descriptive statistics. The findings of the study are: (1) the quality of the developed instructional media viewed from the expert in Mathematics is excellent (81.07%), (2) the quality viewed from the expert in instructional design is excellent (83.75%), (3) the quality viewed from the expert in media product is good (69.37%), (4) in the one-to-one try out, of the three students observation, indicated that the product is excellent (83.63%),in the small group try-out of nine students observation, indicated that the product is excellent (85.37%) and in the large group try out, the fifty students observation, indicated that the product is excellent (90.42%). The final product of this interactive instructional media is continued with effectiveness test. The study to the students of class IX semester 5 academic year 2012-2013 takes place in 4 Junior High Schools, i.e. SMP PKMI-2, SMP Hang Kesturi, SMP Sultan Iskandar Muda dan SMP Negeri 12. The method used in this study is quasi experiment. The samples are 295 students consisting 150 students as experiment class given interactive instructional media while the others given text book as control class. The result of hypothesis test proof that the study results of the students taught show a significant difference between using interactive instructional media and the text book, as shown by calculation obtained Fcount = 6.08(on attachment 8) and by table with5% significant level, the degree of freedom for numerator (df =150-1=149) and the degree of freedom for denominator (df =145-1=144) obtained Ftable = 1.31, so Fcount = 6.08 is larger than Ftable = 1.31. The effectiveness rate of the interactive instructional media is 70.73% higher than the text book 60.32%.

Contributor:
  1. Prof. Dr. Abdul Hasan Saragih, M.Pd
  2. Dr. Hamonangan Tambunan, M.Pd
Date Create:13/11/2012
Type:Text
Format:PDF
Language:Indonesian
Identifier:UNIMED-Master-130091
Collection ID:130091
Call Number:373.236 Joh p


Source :
UPT. PERPUSTAKAAN UNIMED

Coverage :
UNIMED Community

Rights :
Copyright @2013 by UNIMED Library


Publication URL :
http://digilib.unimed.ac.id/pengembangan-media-pembelajaran-interaktif-pada-mata-pelajaran-matematika-26324.html

Share this information to :




[ Free Download - Free for All ]

  1.  UNIMED-Master-26324-8106122015 Judul.pdf - 112 KB
  2.  UNIMED-Master-26324-8106122015 Lembar Pengesahan.pdf - 409 KB
  3.  UNIMED-Master-26324-8106122015 Abstrak.pdf - 302 KB
  4.  UNIMED-Master-26324-8106122015 Kata Pengantar.pdf - 396 KB
  5.  UNIMED-Master-26324-8106122015 Daftar Isi.pdf - 280 KB
  6.  UNIMED-Master-26324-8106122015 Daftar Tabel.pdf - 166 KB
  7.  UNIMED-Master-26324-8106122015 Daftar Gambar.pdf - 45 KB
  8.  UNIMED-Master-26324-8106122015 Daftar Lampiran.pdf - 45 KB
  9.  UNIMED-Master-26324-8106122015 Bab I.pdf - 689 KB
  10.  UNIMED-Master-26324-8106122015 Bab V.pdf - 395 KB
  11.  UNIMED-Master-26324-8106122015 Daftar Pustaka.pdf - 379 KB

[ FullText Content - Please, register first ]

  1. UNIMED-Master-26324-8106122015 Bab II.pdf - 1805 KB
  2. UNIMED-Master-26324-8106122015 Bab III.pdf - 1201 KB
  3. UNIMED-Master-26324-8106122015 Bab IV.pdf - 3058 KB
  4. UNIMED-Master-26324-8106122015 Lampiran.pdf - 6811 KB


[ Link of Contents]


 10 Similar Document...



 10 Related Document...






HELP US !
You can help us to define the exact keyword for this document by clicking the link below :

6D , Bangun , Bangun ruang sisi lengkung , Geometri , Media , Media pembelajaran interaktif , Pembelajaran , Pembelajaran matematika , Smoothboard , Visual , Visual basic 6D , basic , interaktif , lengkung , matematika , pembelajaran , ruang , sisi



Untitled

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Baik Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan




16751805


Visitors Today : 1637
Total Visitor : 1267964

Hits Today : 14960
Total Hits : 16751805

Visitors Online: 13


Calculated since
16 May 2012

You are connected from 54.196.62.132
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)


UNIMED Digital Repository Feeds


Copyright © UNIMED Library 2012 - 2014 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan