EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Universitas Negeri Medan


Jalan Willem Iskandar, Pasar V - Kotak Pos No. 1589 Medan 20221

Phone : 061-6624102, 6613365
Fax : 061-6624102
E-mail : -
Website : http://library.unimed.ac.id

Support (Customer Service) :
timrepository@yahoo.co.id






Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Donni Yudha Prawira


Muhammad Iqbal


Cut Lidya Mutia


Tessa Simahate


Siti Nurbaidah


Harly Christy Siagian


Catur Dedek Khadijah




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely
Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

Still Confuse?
Please read our User Guide

Keyword
Mode
Expanded Search (for Free text search only)
 

UNIMED » Master Theses » Pendidikan Matematika - S2
Posted by chizty_niez@yahoo.com at 25/06/2013 12:30:31  •  336 Views


PENGARUH KEMAMPUAN AWAL SISWA, SIKAP BELAJAR SISWA DAN PEMBELAJARAN BERDASARKAN MASALAH TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA MADRASAH TSANAWIYAH MEDAN

Effect of mathematical prerequisite ability, attitude in learning mathematics, and problem based learning on mathematical problem solving ability of Islamic Juniour High School student in Medan

Created by :
Darari, Muhammad Badzlan ( 809715013 )



SubjectMATHEMATICS-STUDY AND TEACHING
Alt. Subject Strategi pembelajaran
KeywordMatematika
Sikap belajar
Kemampuan pemecahan masalah
Pembelajaran berdasarkan masalah
Pembelajaran konvensional

Description:

Tujuan dari penelitian ini untuk menelaah: (1) Apakah terdapat perbedaan peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematika antara siswa yang memiliki kemampuan awal matematika tinggi, sedang, dan rendah. (2) apakah terdapat perbedaan peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematika antara siswa yang memiliki sikap positif terhadap matematika dan siswa yang memiliki sikap negatif terhadap matematika. (3) Apakah peningkatan kemampuan pemecahan masalah siswa yang menggunakan pembelajaran berdasarkan masalah lebih baik dari pada siswa yang menggunakan pembelajaran konvensional (4) Apakah terdapat interaksi antara kemampuan awal matematika siswa dengan model pembelajaran yang digunakan terhadap peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematika. (5) Bagaimana ketuntasan belajar matematika siswa pada topik aritmetika sosial melalui pembelajaran berdasarkan masalah. (6) Bagaimana respon siswa terhadap pembelajaran berdasarkan masalah, dan (7) Bagaimana proses penyelesaian masalah siswa oleh siswa yang menggunakan pembelajaran berdasarkan masalah dan pembelajaran konvensional. Penelitian ini merupakan penelitian quasi eksperimen. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII Madrasah Tsanawiyah Kota Medan. Sampel dalam penelitian ini terdiri dari dua kelas tiap sekolah, dimana penelitian dilakukan di 2 sekolah. Instrumen yang digunakan terdiri dari: (1) tes kemampuan pemecahan masalah matematika (2) angket sikap (3) angket respon. Data dalam penelitian ini dianalisis dengan menggunakan analisis statistik deskriptif dan analisis inferensial. Analisis deskriptif ditujukan untuk mendeskripsikan persentase pencapaian skor siswa pada pembelajaran berdasarkan masalah dan konvensional. Analisis inferensial data dilakukan dengan Uji-t, Mann-Whitney, Kruskal-Wallis, dan Uji Friedman. Hasil penelitian ini adalah (1) Tidak terdapat perbedaan peningkatan kemampuan pemecahan masalah antara siswa yang memiliki kemampuan awal tinggi, sedang, dan rendah. (2) Tidak terdapat perbedaan peningkatan kemampuan pemecahan masalah antara siswa yang memiliki sikap belajar positif dan negatif. (3) Peningkatan kemampuan pemecahan masalah siswa yang menggunakan pembelajaran berdasarkan masalah lebih baik dari pada siswa yang menggunakan pembelajaran konvensional. (4) Tidak terdapat interaksi antara kemampuan awal matematika siswa dengan model pembelajaran yang digunakan siswa terhadap peningkatan kemampuan pemecahan masalah. (5) Siswa yang menggunakan pembelajaran berdasarkan masalah memiliki presentase ketuntasan belajar yang tinggi. (6) Siswa merespon positif pembelajaran berdasarkan masalah. (7) Proses penyelesaian masalah oleh siswa yang menggunakan PBM lebih baik dan bervariasi dari pada siswa yang menggunakan pembelajaran konvensional Berdasarkan hasil penelitian, maka peneliti menyarankan: Model pembelajaran berdasarkan masalah pada pembelajaran matematika dapat digunakan untuk meningkatkan kecakapan matematika siswa.


Alt. Description

The goal of the research were to determine: (1) Differences of students mathematical problem solving ability based on students mathematical prerequisite ability. (2) Differences of students mathematical problem solving ability based on students attitude in learning mathematics. (3) If students mathematical problem solving ability that taught by problem based learning is better than students mathematical problem solving ability that taught by conventional learning. (4) Interaction between mathematical prerequisite ability and model of learning on mathematical problem solving ability. (5) How students mastery learning that used problem based learning. (6) Students respon on problem based learning. (7) How students answering procces in solved the problem. The research is a quasi experiment research. Population on the research are entire student grade VII Islamic Juniour High School in Medan. Sample in the research are 2 classes in each schools, research held in 2 Islamic Juniour High Schools. Instrument research that used were: (1) test of mathematical problem solving (2) questionnaire of students attitude in learning mathematics, and (3) questionnaire of students respon. Data in the research analyzed by descriptive and inferential method. Descriptive analysis used to know persentage students achievement score in problem based learning classes model classes and conventional model classes. Inferential analysis that used in the research are students test, Mann-Whitney, Kruskal Wallis, and Friedman Result of the research are: (1) there is no differences students mathematical problem solving ability between student at high, medium, and low mathematical prerequisite ability, (2) there is no differences students mathematical problem solving ability between student with positif and negatif attitude in learning mathematics, (3) students mathematical problem solving ability that taught by problem based learning is better than students mathematical problem solving ability that taught by conventional learning, (4) There is no interaction between mathematical prerequisite ability and model of learning on mathematical problem solving ability, (5) Persentage of mastery learning student that taught by problem based learning is higher than student that taught by conventional learning, (6) student gave good and positive respon to problem based learning (7) Students answering procces that taught by problem based learning are better and more variation then student answering procces that taught by conventional learning. Based on results of this research suggested that problem based learning in mathematical learning could increas students mathematical problem solving ability.

Contributor:
  1. Prof. Dr. Sahat Saragih, M.Pd
  2. Prof. Dian Armanto, M.Pd, MA, M.Sc., Ph.D
Date Create:22/12/2012
Type:Text
Format:PDF
Language:Indonesian
Identifier:UNIMED-Master-130161
Collection ID:130161
Call Number:510.071 Dar p


Source :
UPT. PERPUSTAKAAN UNIMED

Coverage :
UNIMED Community

Rights :
Copyright @2013 by UNIMED Library


Publication URL :
http://digilib.unimed.ac.id/pengaruh-kemampuan-awal-siswa-sikap-belajar-siswa-dan-pembelajaran-berdasarkan-masalah-terhadap-kemampuan-pemecahan-masalah-siswa-madrasah-tsanawiyah-medan-26133.html

Share this information to :




[ Free Download - Free for All ]

  1.  UNIMED-Master-26133-0809715013 Judul.pdf - 130 KB
  2.  UNIMED-Master-26133-0809715013 Lembar Pengesahan.pdf - 916 KB
  3.  UNIMED-Master-26133-0809715013 Abstrak.pdf - 158 KB
  4.  UNIMED-Master-26133-0809715013 Kata Pengantar.pdf - 181 KB
  5.  UNIMED-Master-26133-0809715013 Daftar Isi.pdf - 194 KB
  6.  UNIMED-Master-26133-0809715013 Daftar Tabel.pdf - 219 KB
  7.  UNIMED-Master-26133-0809715013 Daftar Gambar.pdf - 155 KB
  8.  UNIMED-Master-26133-0809715013 Daftar Lampiran.pdf - 116 KB
  9.  UNIMED-Master-26133-0809715013 Bab I.pdf - 832 KB
  10.  UNIMED-Master-26133-0809715013 Bab V.pdf - 210 KB
  11.  UNIMED-Master-26133-0809715013 Daftar Pustaka.pdf - 224 KB

[ FullText Content - Please, register first ]

  1. UNIMED-Master-26133-0809715013 Bab II.pdf - 2194 KB
  2. UNIMED-Master-26133-0809715013 Bab III.pdf - 1000 KB
  3. UNIMED-Master-26133-0809715013 Bab IV.pdf - 6693 KB
  4. UNIMED-Master-26133-0809715013 Lampiran.pdf - 13263 KB


[ Link of Contents]


 10 Similar Document...



 10 Related Document...






HELP US !
You can help us to define the exact keyword for this document by clicking the link below :

Kemampuan , Kemampuan pemecahan masalah , Matematika , Pembelajaran , Pembelajaran berdasarkan masalah , Pembelajaran konvensional , Sikap , Sikap belajar , belajar , berdasarkan , konvensional , masalah , pemecahan



Untitled

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Baik Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan




18275795


Visitors Today : 1629
Total Visitor : 1399246

Hits Today : 22078
Total Hits : 18275795

Visitors Online: 64


Calculated since
16 May 2012

You are connected from 54.237.151.188
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)


UNIMED Digital Repository Feeds


Copyright © UNIMED Library 2012 - 2014 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan