EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Universitas Negeri Medan


Jalan Willem Iskandar, Pasar V - Kotak Pos No. 1589 Medan 20221

Phone : 061-6624102, 6613365
Fax : 061-6624102
E-mail : -
Website : http://library.unimed.ac.id

Support (Customer Service) :
timrepository@yahoo.co.id






Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Donni Yudha Prawira


Muhammad Iqbal


Cut Lidya Mutia


Tessa Simahate


Siti Nurbaidah


Harly Christy Siagian


Catur Dedek Khadijah




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely
Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

Still Confuse?
Please read our User Guide

Keyword
Mode
Expanded Search (for Free text search only)
 

UNIMED » Master Theses » Teknologi Pendidikan - S2
Posted by dedek88954@gmail.com at 21/05/2012 10:02:18  •  1153 Views


PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN DAN KEMAMPUAN VERBAL TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA MTSN2 MEDAN

The effect of instructional strategy and verbal ability toward student achievement in mathematics studies at MTsN 2 Medan

Created by :
Anda ( 045020283 )



SubjectTEACHING
MATHEMATICS-STUDY AND TEACHING VERBAL ABILITY
Alt. Subject PENGAJARAN
MATEMATIKA- STUDI DAN PENGAJARAN
KEMAMPUAN VERBAL
KeywordHasil Belajar
Matematika
SMP

Description:

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan mendeskripsikan: (1) Hasil belajar matematika siswa yang diajar dengan menggunakan strategi pembelajaran kooperatif dan strategi pembelajaran individual, (2) Hasil belajar matematika siswa yang memiliki kemampuan verbal tinggi dan siswa yang memiliki kemampuan verbal rendah dan (3) interaksi antara strategi pembelajaran (kooperatif dan individual) dengan kemampuan verbal terhadap hasil belajar matematika. Penelitian ini dilaksanakan di MTsN 2 Medan terdiri dari 2 kelas. Populasi penelitian adalah siswa kelas II MTsN 2 Medan tahun ajaran 2008/2009, keseluruhannya berjumlah 379 orang siswa dari 9 kelas. Sampel penelitian 2 kelas diambil dari 86 siswa dengan teknik pencuplikan sampel menggunakan teknik claster random sampling. Instrumen penelitian berbentuk tes terdiri dari tes hasil belajar matematika dan tes kemampuan verbal. Tes psikologi diberikan kepada siswa untuk mengklasifikasikan kemampuan verbal yang dimiliki siswa yaitu kemampuan verbal tinggi dan rendah. Untuk tes kemampuan verbal digunakan tes psikologi yaitu tes Differential Aptitude Test (DAT). Metode penelitian yang digunakan eksperimental-semu dengan rancangan faktorial 2x2. Data dianalisis dengan menggunakan analisis varians (ANAVA) 2 jalur dengan taraf signifikansi 5%(a = 0,05). Sebelum analisis varians dua jalur digunakan terlebih dahulu dilakukan uji persyaratan analisis data yaitu uji normalitas data dengan menggunakan Uji Lilliefors dan uji homogenitas varians dengan menggunakan Uji Bartlett dan dilanjutkan dengan Uji Lanjut Tukey. Hasil pengujian hipotesis penelitian menunjukkan bahwa: (1) Siswa yang diajarkan dengan strategi pembelajaran kooperatif memiliki hasil belajar matematika yang lebih tinggi dibandingkan dengan siswa yang diajarkan dengan strategi pembelajaran individual, hal ini ditunjukkan oleh Fr = 4,58 > Ft = 4,02 pada taraf signifikansi 0,05 dengan dk (1,56); (2) Siswa yang memiliki kemampuan verbal tinggi akan memperoleh hasil belajar yang lebih tinggi daripada siswa yang memiliki kemampuan verbal rendah, hal ini ditunjukkan oleh Fr = 21,78 > Ft = 4,02 pada taraf signifikansi 0,05 dengan dk (1,56); (3) Terdapat interaksi antara strategi pembelajaran (kooperatif dan individual) dan kemampuan verbal terhadap hasil belajar matematika siswa. hal ini ditunjukkan oleh Fr = 5,71 > Ft = 4,02 pada taraf signifikansi 0,05 dengan dk (1,56). Dengan demikian hasil penelitian ini menunjukan bahwa pembelajaran kooperatif lebih sesuai digunakan pada siswa dengan tingkat kemampuan verbal tinggi, sementara pembelajaran individual lebih tepat digunakan pada siswa dengan tingkat kemampuan verbal rendah. Hal ini memberikan petunjuk bahwa pemilihan strategi pembelajaran hams mempertimbangkan aspek kemampuan verbal siswa.


Alt. Description

This research is aimed at finding out and describing: (1) the achievement in mathematics studies between cooperative instructional strategy and individual instructional strategy (2) the achievement in mathematics studies between student who had high and low verbal ability, on the students achievement in mathematics studies. (3) the interaction between instructional strategy and verbal ability in mathematics studies. The research was conducted at MTsN 2 Medan insists of 2 classes. The population of this research was the second year students at MTsN 2 Medan, 2008/2009 academic year.The number of population was 375 students distributed in 9 classes. Two classes were taken as the sample of the research was 86 students chosen by cluster random sampling technique. The research used two test instrumentation, they are achievement in mathematics test and verbal Ability test. Psycho test which was given to the students for making classification, the verbal ability that has been owned by the students which high and low verbal ability. The test used for verbal ability was Differential Aptitude Test (DAT). The research method used quasi experiment with factorial design 2x2. The data were analysed by Variance Analysis (ANOVA) two ways within 0.05 level of significance by Lilliefors test to carried out the prerequisite test for the normality and Bartlet test for homogenity variant and post hoc test used Tuckey test. The finding of the research showed at: (1) In general, the result of the test showed that students taught with cooperative instructional strategy had a higher achievement compared with student taught with individual instructional strategy with Fr = 4.58 > Ft = 4.02 on a = .05 with dk (1.56); (2) Student with high verbal ability the achievement was high than students with low verbal ability with Fr = 21.78 > Ft = 4.02 on a = .05 with dk (1.56); (3) There was an interaction between instructional strategy (cooperative or individual) and verbal ability (high or low) toward achievement in mathematics studies with Fr = 5.71 > Ft = 4.02 on a = .05 with dk (1.56). Based on this research finding that the jigsaw cooperative instructional strategy are more effective to students with high verbal ability, whereas the students with low verbal ability are more effective to used individual instructional strategy. This means, that to selection instructional strategy should have to considering the students verbal ability aspect.

Contributor:
  1. Prof. Dr. Abdul Hasan Saragih, M.Pd
  2. Prof. Dr. Muhammad Badiran, M.Pd
Date Create:06/01/2009
Type:Text
Format:PDF
Language:Indonesian
Identifier:UNIMED-Master-526
Collection ID:526
Call Number:And p


Source :
UPT PERPUSTAKAAN UNIMED

Coverage :
UNIMED Community

Rights :
Copyright @2012 by UNIMED Library


Publication URL :
http://digilib.unimed.ac.id/pengaruh-strategi-pembelajaran-dan-kemampuan-verbal-terhadap-hasil-belajar-matematika-siswa-mtsn2-medan-526.html

Share this information to :




[ Free Download - Free for All ]

  1.  UNIMED-Master-526-045020283 - abstrak.pdf - 492 KB
  2.  UNIMED-Master-526-045020283 Kata Pengantar.pdf - 672 KB
  3.  UNIMED-Master-526-045020283 Bab I.pdf - 1843 KB
  4.  UNIMED-Master-526-045020283 Bab II.pdf - 4871 KB
  5.  UNIMED-Master-526-045020283 Bab V.pdf - 10230 KB
  6.  UNIMED-Master-526-045020283 Dafar Isi.pdf - 344 KB
  7.  UNIMED-Master-526-045020283 Daftar Pustaka.pdf - 452 KB

[ FullText Content - Please, register first ]

...No Files...


[ Link of Contents]


 10 Similar Document...

     No similar subject found !

 10 Related Document...






HELP US !
You can help us to define the exact keyword for this document by clicking the link below :

Belajar , Hasil , Hasil Belajar , Matematika , SMP



Untitled

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Baik Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan




16581331


Visitors Today : 277
Total Visitor : 1248493

Hits Today : 4267
Total Hits : 16581331

Visitors Online: 23


Calculated since
16 May 2012

You are connected from 184.73.72.163
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)


UNIMED Digital Repository Feeds


Copyright © UNIMED Library 2012 - 2014 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan