EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Universitas Negeri Medan


Jalan Willem Iskandar, Pasar V - Kotak Pos No. 1589 Medan 20221

Phone : 061-6624102, 6613365
Fax : 061-6624102
E-mail : -
Website : http://library.unimed.ac.id

Support (Customer Service) :
timrepository@yahoo.co.id






Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Donni Yudha Prawira


Muhammad Iqbal


Cut Lidya Mutia


Tessa Simahate


Siti Nurbaidah


Harly Christy Siagian


Catur Dedek Khadijah




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely
Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

Still Confuse?
Please read our User Guide

Keyword
Mode
Expanded Search (for Free text search only)
 

UNIMED » Master Theses » Pendidikan Dasar - S2
Posted by chizty_niez@yahoo.com at 13/06/2013 15:16:25  •  757 Views


PENERAPAN METODE PERMAINAN DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA TANGRAM UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS VII SEKOLAH MENENGAH PERTAMA EKA PRASETYA MEDAN T.A. 2011/2012

Application of a game method by using tangram media to improve the results of Grade VII learn mathematic in Eka Prasetya Junior High School Medan T.A. 2011/2012

Created by :
Berutu, Alaris ( 8106181001 )



SubjectLEARNING METHODS
Alt. Subject Matematika
KeywordMetode permainan
Media tangram
Bangun datar
Media pembelajaran
Penelitian Tindakan Kelas
Guru

Description:

Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dilaksanakan pada kelas VII di Sekolah Menengah Pertama Eka Prasetya Medan, Jln. Eka Prasetya No.1 Helvetia Medan, Kecamatan Medan Helvetia pada semester genap tahun pembelajaran 2011/2012 dalam rentang waktu enam kali pertemuan, satu siklus terdiri dari 3 pertemuan yang dilaksanakan di bulan Juni 2012. Waktu belajar mata pelajaran yang disediakan 10 jam pelajaran dalam satu minggu, 1 jam pelajaran dilaksanakan selama 40 menit. Subjek penelitian adalah seluruh siswa kelas VII Sekolah Menengah Pertama Eka Prasetya Medan semester 2 Tahun Pembelajaran 2011/2012 yang berjumlah 40 orang. Penelitian ini dilakukan oleh peneliti dan dibantu oleh dua orang guru mata pelajaran matematika sebagai observer di dalam kelas. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar matematika menerapkan metode permainan pada pokok bahasan bangun datar kelas VII Sekolah Menengah Pertama Eka Prasetya Medan Tahun Pembelajaran 2011/2012. Metode yang dilakukan dalam penelitian ini adalah dengan melakukan penerapan metode permainan dengan menggunakan media tangram. Berdasarkan penelitian dan pembahasan yang telah dilakukan, diperoleh: 1) Melalui penerapan metode permainan dapat meningkatkan proses pembelajaran di sekolah, 2) Melalui penerapan berbantuan tangram dapat meningkatkan hasil belajar matematika siswa Sekolah Menengah Pertama kelas VII Sekolah Menengah Pertama Eka Prasetya Medan, dan Nilai rata-rata siswa dalam memahami luas bangun datar pada tes awal 46,8 pada siklus I, dan yang memenuhi KKM hanya 65 dari 40 orang siswa. Pada siklus II terjadi peningkatan rata–rata menjadi 75 atau secara klasikalnya 85% dengan menggunakan metode permainan berbantuan tangram. Hal tersebut ditunjukkan dengan nilai rerata hasil observasi terhadap aktivitas siswa pada siklus I sebesar 5% dan naik pada siklus II 85%. Rerata pengangkatan hasil belajar matematika dengan tingkat secara signifikan ketuntasan klasikal 85%. Pada siklus I nilai rerata hasil belajar permulaan siswa 5% dengan tingkat ketuntasan secara klasikal 25% dan dapat memenuhi standar KKM matematika kota Medan adalah 65.


Alt. Description

This research is Classroom Action Research (CAR) conducted in class VII in Junior High School Eka Prasetya Medan, Jln. Eka Prasetya 1 Helvetia Medan, Medan District Helvetia in learning semester in 2011/2012 in a span of six sessions, one cycle consists of 3 meeting held in June 2012. When study subjects provided 10 hours of lessons a week, one hour lessons held for 40 minutes. Subjects were all students of class VII Secondary School Eka Prasetya Medan semester 2 Year Study 2011/2012, amounting to 40 people. The study, by researchers and assisted by two mathematics teachers as an observer in the classroom. This study aims to improve learning outcomes apply methods of mathematics games on the subject of flat wake Secondary School Seventh Grade Field Eka Prasetya Learning Year 2011/2012. The method used in this research is to make the application of the method using the media tangram game. Based on the research and discussion that has been done, is obtained: 1) Through the application of methods to improve the process of learning the game at school, 2) Through the application of assisted tangram can improve students mathematics learning outcomes Secondary School Secondary School Seventh Grade Eka Prasetya Medan, and mean values The average student in understanding the broad flat wake early test 46.8 in the first cycle, and that meet the KKM only 65 of 40 students. In the second cycle an increase in the average to be 75 or 85% klasikalnya using assisted tangram game. This is shown by the mean value of the observation of the activities of students in the first cycle of 5% and up 85% on the second cycle. The mean removal of math learning outcomes with classical completeness levels were significantly 85%. In the first cycle of learning outcomes mean value of 5% at the beginning of the students level of mastery in the classical 25% and can meet the standards of KKM math Medan is 65.

Contributor:
  1. Prof. Dian Armanto, M.Pd, M.A, M.Sc, Ph.D
  2. Dr. Evi Eviyanti, M.Pd
Date Create:24/11/2012
Type:Text
Format:PDF
Language:Indonesian
Identifier:UNIMED-Master-130104
Collection ID:130104
Call Number:373.236 Ber p


Source :
UPT. PERPUSTAKAAN UNIMED

Coverage :
UNIMED Community

Rights :
Copyright @2013 by UNIMED Library


Publication URL :
http://digilib.unimed.ac.id/penerapan-metode-permainan-dengan-menggunakan-media-tangram-untuk-meningkatkan-hasil-belajar-matematika-kelas-vii-sekolah-menengah-pertama-eka-prasetya-medan-ta-20112012-25945.html

Share this information to :




[ Free Download - Free for All ]

  1.  UNIMED-Master-25945-8106181001 Judul.pdf - 138 KB
  2.  UNIMED-Master-25945-8106181001 Lembar Pengesahan.pdf - 444 KB
  3.  UNIMED-Master-25945-8106181001 Abstrak.pdf - 231 KB
  4.  UNIMED-Master-25945-8106181001 Kata Pengantar.pdf - 269 KB
  5.  UNIMED-Master-25945-8106181001 Daftar Isi.pdf - 481 KB
  6.  UNIMED-Master-25945-8106181001 Daftar Tabel.pdf - 481 KB
  7.  UNIMED-Master-25945-8106181001 Daftar Gambar.pdf - 481 KB
  8.  UNIMED-Master-25945-8106181001 Bab I.pdf - 685 KB
  9.  UNIMED-Master-25945-8106181001 Bab V.pdf - 337 KB
  10.  UNIMED-Master-25945-8106181001 Lampiran.pdf - 2927 KB

[ FullText Content - Please, register first ]

  1. UNIMED-Master-25945-8106181001 Bab II.pdf - 3553 KB
  2. UNIMED-Master-25945-8106181001 Bab III.pdf - 408 KB
  3. UNIMED-Master-25945-8106181001 Bab IV.pdf - 2337 KB
  4. UNIMED-Master-25945-8106181001 Lampiran.pdf - 2927 KB


[ Link of Contents]


 10 Similar Document...



 10 Related Document...






HELP US !
You can help us to define the exact keyword for this document by clicking the link below :

Bangun , Bangun datar , Guru , Kelas , Media , Media pembelajaran , Media tangram , Metode , Metode permainan , Penelitian , Penelitian Tindakan Kelas , Tindakan , datar , pembelajaran , permainan , tangram



Untitled

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Baik Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan




16543153


Visitors Today : 1268
Total Visitor : 1245370

Hits Today : 12802
Total Hits : 16543153

Visitors Online: 22


Calculated since
16 May 2012

You are connected from 54.196.62.132
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)


UNIMED Digital Repository Feeds


Copyright © UNIMED Library 2012 - 2014 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan