EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Universitas Negeri Medan


Jalan Willem Iskandar, Pasar V - Kotak Pos No. 1589 Medan 20221

Phone : 061-6624102, 6613365
Fax : 061-6624102
E-mail : -
Website : http://library.unimed.ac.id

Support (Customer Service) :
timrepository@yahoo.co.id






Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Donni Yudha Prawira


Muhammad Iqbal


Cut Lidya Mutia


Tessa Simahate


Siti Nurbaidah


Harly Christy Siagian


Catur Dedek Khadijah




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely
Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

Still Confuse?
Please read our User Guide

Keyword
Mode
Expanded Search (for Free text search only)
 

UNIMED » Master Theses » Pendidikan Matematika - S2
Posted by chizty_niez@yahoo.com at 23/01/2013 10:10:53  •  402 Views


PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA MELALUI PENDEKATAN MATEMATIKA REALISTIK

Mathematical problem solving ability improvement of the junior high school students through realistic mathematics approach

Created by :
Nasution, Wahyuni ( 081188710011 )



SubjectMATHEMATICS-STUDY AND TEACHING
Alt. Subject Pembelajaran
KeywordMatematika realistik
Pembelajaran biasa
Belajar
Siswa

Description:

Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mengetahui perbedaan peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematika antara siswa yang memperoleh pembelajaran dengan pendekatan matematika realistik dengan siswa yang memperoleh pembelajaran biasa, (2) mengetahui perbedaan sikap siswa terhadap matematika antara siswa yang memperoleh pembelajaran dengan pendekatan matematika realistik dengan siswa yang memperoleh pembelajaran biasa, (3) mendeskripsikan ragam jawaban siswa dalam soal-soal pemecahan masalah matematika untuk masing-masing pembelajaran. Penelitian ini merupakan penelitian kuasi eksperimen. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMP di Panyabungan yang terakreditasi tahun 2010. Variabel-variabel dalam penelitian ini adalah penerapan pembelajaran matematika realistik dan pembelajaran biasa sebagai variabel bebas, sedangkan variabel terikatnya adalah kemampuan pemecahan masalah matematika siswa. Instrumen yang digunakan adalah: (1) tes kemampuan pemecahan masalah, (2) angket sikap siswa terhadap matematika. Sedangkan perangkat pembelajaran yang digunakan adalah: (1) Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP), (2) Lembar Aktivitas Siswa (LAS). Instrumen tersebut dinyatakan telah memenuhi validitas isi serta koetisien reliabilitas tes pemecahan masalah sebesar 0,817 dan angket sikap siswa terhadap matematika 0,898. Analisis data dilakukan dengan menggunakan analisis deskriptif ditujukan untuk mendeskripsikan hasil kemampuan pemecahan masalah siswa sikap siswa terhadap matematika dan ragam jawaban siswa serta analisis dengan uji t. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) peningkatan kemampuan pemecahan masalah siswa yang memperoleh pembelajaran dengan pendekatan matematika realistik lebih baik yaitu dengan rata-rata sebesar 0,66 sedangkan kelompok siswa yang memperoleh pembelajaran biasa memperoleh rata-rata sebesar 0,56. Aspek pemecatian masalah yang mengalami peningkatan secara signiftkan adalah aspek mernenksa kembali hasil dengan persentase peningkatan sebesar 38%; (2) sikap siswa ying memperoleh pembelajaran dengan pendekatan matematika realistic lebih baru yaitu dengan rerata 90,47 sedangkan kelompok siswa yang memperoleh pembelajaran biasa memperoleh rerata sebesar 88,91; (3) ragam jawaban siswa dalam Pembelajaran matematika realistik lebih bervariasi jika dibandingkan dengan ragam jawaban siswa dalam pembelajaran biasa. Berdasarkan hasil penelitad ini, maka peneliti menyarankan agar pendekatan matematika realistic dapat dijadikan altematif bagi guru matematika untuk dikembangkan sebagai salah satu pendekatan pembelajaran yang efektif untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa serta menumbuhkan sikap positif siswa terhadap matematika.


Alt. Description

This study aims to examine: (1) the difference in increasing mathematical problem solving ability of students using a realistic mathematical approach from the conventional one, (2) the difference in students attitudes towards mathematics between students who use a realistic approach to those who use the conventional approach, (3) describe variety of student answers in solving math problems for each lesson. This study is a quasi-experimental research. This study population was the 8th grade students of SMP Negeri 1 South Panyabungan accredited in 2010. Variables in this study are the applications of mathematic teaching-learning process using realistic approach and the conventional one as the independent variables, whereas the dependent variable is a mathematical problem-solving ability of students. Instruments used were: (1) the problem solving test, (2) questionnaire of students attitudes toward mathematics. Meanwhile, learning instruments were used namely: (1) lesson plan, (2) students activity sheets. Instrument was declared in compliance with the content validity and reliability coefficient of 0.817 for problem-solving tests and 0.898 for questionnaire of students attitudes toward mathematic. Analysis was conducted using descriptive analysis is intended to describe the results of students problem-solving ability, attitude of students towards mathematics and the variety of students answer. Results showed that: (1) the increasing of problem-solving ability of students taught by realistic mathematical approach is better than the conventional one showed by the mean of 0.66 while the group of students who taught by the conventional approach resulting mean of 0.56. Problem solving aspect which increased significantly was re-examining aspect with increase 38% in percentage, (2) attitudes of students taught by realistic mathematical approach is better with a mean of 90,47 than the group of students who earn conventional approach gain of 88.91 (3) the variety of students answers in learning mathematics using realistic learning vary while compared to students responses in normal learning. Result of this study suggests that realistic mathematical approach is an alternative solution and selection for teachers to improve math problem solving skills and foster positive attitudes of students towards mathematics.

Contributor:
  1. Prof. Dr. Sahat Saragih, M.Pd
  2. Dr. Waminton Rajagukguk, M.Pd
Date Create:06/01/2012
Type:Text
Format:PDF
Language:Indonesian
Identifier:UNIMED-Master-01762
Collection ID:01762
Call Number:510.071 Nas p


Source :
UPT. PERPUSTAKAAN UNIMED

Coverage :
UNIMED Community

Rights :
Copyright @2013 by UNIMED Library


Publication URL :
http://digilib.unimed.ac.id/peningkatan-kemampuan-pemecahan-masalah-matematika-siswa-sekolah-menengah-pertama-melalui-pendekatan-matematika-realistik-23594.html

Share this information to :




[ Free Download - Free for All ]

  1.  UNIMED-Master-23594-081188710011 Judul.pdf - 58 KB
  2.  UNIMED-Master-23594-081188710011 Lembar Pengesahan.pdf - 107 KB
  3.  UNIMED-Master-23594-081188710011 Abstrak.pdf - 95 KB
  4.  UNIMED-Master-23594-081188710011 Kata Pengantar.pdf - 75 KB
  5.  UNIMED-Master-23594-081188710011 Daftar Isi.pdf - 67 KB
  6.  UNIMED-Master-23594-081188710011 Daftar Tabel.pdf - 89 KB
  7.  UNIMED-Master-23594-081188710011 Daftar Gambar.pdf - 59 KB
  8.  UNIMED-Master-23594-081188710011 Daftar Lampiran.pdf - 64 KB
  9.  UNIMED-Master-23594-081188710011 Bab I.pdf - 206 KB
  10.  UNIMED-Master-23594-081188710011 Bab V.pdf - 70 KB
  11.  UNIMED-Master-23594-081188710011 Daftar Pustaka.pdf - 86 KB

[ FullText Content - Please, register first ]

...No Files...


[ Link of Contents]


 10 Similar Document...



 10 Related Document...






HELP US !
You can help us to define the exact keyword for this document by clicking the link below :

Belajar , Matematika , Matematika realistik , Pembelajaran , Pembelajaran biasa , Siswa , biasa , realistik



Untitled

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Baik Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan




15300464


Visitors Today : 1515
Total Visitor : 1135916

Hits Today : 22315
Total Hits : 15300464

Visitors Online: 34


Calculated since
16 May 2012

You are connected from 54.197.205.40
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)


UNIMED Digital Repository Feeds


Copyright © UNIMED Library 2012 - 2014 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan