EMAIL: PASSWORD:
Front Office
UPT. PERPUSTAKAAN
Universitas Negeri Medan


Jalan Willem Iskandar, Pasar V - Kotak Pos No. 1589 Medan 20221

Phone : 061-6624102, 6613365
Fax : 061-6624102
E-mail : -
Website : http://library.unimed.ac.id

Support (Customer Service) :
timrepository@yahoo.co.id






Welcome..guys!

Have a problem with your access?
Please, contact our technical support below:
LIVE SUPPORT


Donni Yudha Prawira


Muhammad Iqbal


Cut Lidya Mutia


Tessa Simahate


Siti Nurbaidah


Harly Christy Siagian


Catur Dedek Khadijah




! ATTENTION !

To facilitate the activation process, please fill out the member application form correctly and completely
Registration activation of our members will process up to max 24 hours (confirm by email). Please wait patiently

Still Confuse?
Please read our User Guide

Keyword
Mode
Expanded Search (for Free text search only)
 

UNIMED » Master Theses » Teknologi Pendidikan - S2
Posted by chizty_niez@yahoo.com at 21/01/2013 12:46:37  •  536 Views


PENGARUH METODE PEMBELAJARAN DAN GAYA BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN SISWA KELAS X SMK NEGERI 1 BALIGE

The effect of learning methods and learning style on students civics study result grade X of SMK Negeri 1 Balige

Created by :
Tumanggor, Novalina Evodya ( 071188230054 )



SubjectCIVICS-STUDY AND TEACHING
Alt. Subject Pembelajaran
KeywordPendidikan kewarganegaraan
Metode pembelajaran
Gaya belajar
Pembelajaran ekspositori
Pembelajaran simulasi

Description:

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) hasil belajar Pendidikan Kewarganegaraan siswa yang diajar dengan metode pembelajaran simulasi lebih tinggi daripada hasil belajar Pendidikan Kewarganegaraan siswa yang diajar dengan metode pembelajaran ekspositori, (2) hasil belajar pendidikan kewarganegaraan siswa yang memiliki gaya belajar kinestetik lebih tinggi daripada siswa yang memiliki gaya belajar auditori, dan (3) interaksi antara metode pembelajaran dan gaya belajar dalam mempengaruhi hasil belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Penelitian ini dilakukan pada siswa SMK Negeri 1 Balige tahun ajaran 2010/2011. Sampel penelitian ini terdiri dari dua kelas yang diambil dengan teknik cluster random sampling oleh karena itu sampel penelitian ini terdiri dari 40 orang. Metode penelitian ini adalah kuasi eksperimen dengan desain faktorial 2 x 2. Teknik analisis yang digunakan adalah analisis varian dua jalur (ANAVA 2 x 2) dengan taraf a = 0,05, dan diuji dengan menggunakan uji Tukey. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Metode pembelajaran simulasi memberikan hasil belajar Pendidikan Kewarganegaraan siswa yang lebih baik bila dibandingkan dengan metode pembelajaran ekspositori, karena hasil analisis menunjukkan bahwa Fhitung = 7,47 > Ftabel (a = 0,05) = 3,96. (2) Kelompok siswa yang memiliki gaya belajar kinestetik memperoleh skor hasil belajar Pendidikan Kewarganegaraan yang lebih baik bila dibandingk:an dengan kelompok siswa yang memiliki gaya belajar auditori karena hasil analisis menunjukkan bahwa Fhitung = 8,69 > Ftabel (a = 0,05) = 3,96. (3) Terdapat interaksi antara metode pembelajaran dengan gaya belajar dalam mempengaruhi hasil belajar Pendidikan Kewarganegaraan siswa diperoleh Fhitung = 45,69 > Ftabel (a = 0,05) = 3,96. Berdasarkan hasil penelitian tersebut dapat disimpulkan bahwa metode pembelajaran simulasi lebih tinggi dibandingkan dengan metode pembelajaran ekspositori untuk meningkatkan hasil belajar pendidikan kewarganegaraan siswa SMK Negeri 1 Balige. Kemudian siswa yang memiliki gaya belajar kinestetik secara rata-rata memperoleh hasil belajar pendidikan kewarganegaraan yang lebih tinggi dibandingkan siswa yang memiliki gaya belajar auditori. Dari kesimpulan ini diharapkan para guru hendaknya berusaha menggunakan metode pembelajaran simulasi untuk pelajaran pendidikan kewarganegaraan agar hasil belajar siswa lebih meningkat.


Alt. Description

The objective of this study is to determine: (1) the result of study in civics course of the students learned with the simulation learning method got a higher than the students got that learned with the expository learning method, (2) the results of study in civics course of the students having a kinesthetic learning matter got higher than the students having auditory learning style, and (3) the interaction between the learning method and the studying style in influencing the study result civics course. This research was conducted upon students of SMK Negeri 1 Balige for study year 2010/2011. The sample consists of two groups that taken in randomly cluster method with respondents 40 students. The research adopted the experiment quash method with factorial design 2 x 2. The analysis technique used such as two way variant analysis (ANOV A 2 x 2) with rate a = 0.05 still with Tukey test. The result of study showed that: (1) the simulation learning method generate give the result in civic course be better if compared to expository learning method the analysis showed that Fcount = 7.47 > Ftable (a = 0.05) = 3.96. (2) The students having kinesthetic learning matter got score in its result of civics be better if compared to the student having auditory learning style due to the result of analysis showed that Fcount = 8.69 > Ftable (a = 0.05) = 3.96. (3) It is noted the learning method with the studying matter in influencing their result of study in civics that the students obtained Fcount = 45.69 > Ftable (a = 0.05) = 3.96. Upon the research, it is concluded that the simulation learning method is higher than the method with expository learning one in improving their result in study of civics course. The students have a kinesthetic learning method in actually jointly got the result in study of civics is higher than the students having an auditory learning method. It is hopefully, the teachers is urged to endeavor using a simulation learning method for the result study of civics, for the result generate an improvement.

Contributor:
  1. Prof. Dr. Abdul Muin Sibuea, M.Pd
  2. Prof. Dr. Syaiful Sagala, M.Pd
Date Create:05/03/2012
Type:Text
Format:PDF
Language:Indonesian
Identifier:UNIMED-Master-01747
Collection ID:01747
Call Number:371.3 Tum p


Source :
UPT. PERPUSTAKAAN UNIMED

Coverage :
UNIMED Community

Rights :
Copyright @2013 by UNIMED Library


Publication URL :
http://digilib.unimed.ac.id/pengaruh-metode-pembelajaran-dan-gaya-belajar-terhadap-hasil-belajar-pendidikan-kewarganegaraan-siswa-kelas-x-smk-negeri-1-balige-23451.html

Share this information to :




[ Free Download - Free for All ]

  1.  UNIMED-Master-23451-071188230054 Judul.pdf - 56 KB
  2.  UNIMED-Master-23451-071188230054 Lembar Pengesahan.pdf - 94 KB
  3.  UNIMED-Master-23451-071188230054 Abstrak.pdf - 96 KB
  4.  UNIMED-Master-23451-071188230054 Kata Pengantar.pdf - 86 KB
  5.  UNIMED-Master-23451-071188230054 Daftar Isi.pdf - 74 KB
  6.  UNIMED-Master-23451-071188230054 Daftar Tabel.pdf - 75 KB
  7.  UNIMED-Master-23451-071188230054 Daftar Gambar.pdf - 59 KB
  8.  UNIMED-Master-23451-071188230054 Daftar Lampiran.pdf - 52 KB
  9.  UNIMED-Master-23451-071188230054 Bab I.pdf - 198 KB
  10.  UNIMED-Master-23451-071188230054 Bab V.pdf - 138 KB
  11.  UNIMED-Master-23451-071188230054 Daftar Pustaka.pdf - 90 KB

[ FullText Content - Please, register first ]

...No Files...


[ Link of Contents]


 10 Similar Document...



 10 Related Document...






HELP US !
You can help us to define the exact keyword for this document by clicking the link below :

Gaya , Gaya belajar , Metode , Metode pembelajaran , Pembelajaran , Pembelajaran ekspositori , Pembelajaran simulasi , Pendidikan , Pendidikan kewarganegaraan , belajar , ekspositori , kewarganegaraan , pembelajaran , simulasi



Untitled

POLLING

Bagaimana pendapat Anda tentang layanan repository kami ?

Baik Sekali
Baik
Biasa
Jelek
Mengecewakan




15794481


Visitors Today : 516
Total Visitor : 1172905

Hits Today : 4238
Total Hits : 15794481

Visitors Online: 23


Calculated since
16 May 2012

You are connected from 54.80.206.166
using CCBot/2.0 (http://commoncrawl.org/faq/)


UNIMED Digital Repository Feeds


Copyright © UNIMED Library 2012 - 2014 - All rights reserved.
Dublin Core Metadata Initiative and OpenArchives Compatible
Developed by Hassan