PERKHIDMATAN MENOLONG KE ARAH PENINGKATAN KUALITI HIDUP

binti Shaafi, Surizawati (2014) PERKHIDMATAN MENOLONG KE ARAH PENINGKATAN KUALITI HIDUP. In: International Counseling Conference and Work, 13-15 Sep 2014, Medan.

[img]
Preview
Text
Fulltext.pdf - Published Version

Download (295kB) | Preview

Abstract

Perkhidmatan menolong merupakan satu aktiviti yang boleh dilakukan secara formal atau tidak formal. Tujuan menolong secara umumnya adalah untuk memberi arahan sekaligus memotivasikan kendiri dalam mengatasi masalah sosial atau peribadi, menyelesaikan konflik interpersonal, isu-isu yang mendadak dan keperluan-keperluan manusia. Menerusi konsep pemilihan alternatif dalam membuat keputusan seterusnya menyumbang ke arah peningkatan kualiti hidup. Matlamat ini merupakan salah satu objektif dalam konsep perhubungan menolong. Galakkan terhadap “adaptive functioning” dalam perhubungan sesama individu mahupun di antara individu dengan institusi sosial juga merupakan antara matlamat utama dalam proses menolong. Manusia umumnya berkongsi keperluan-keperluan yang sama, iaitu berbentuk biologikal, fizikal, perkembangan, kerohanian, sosial, keadilan, budaya dan sebagainya. Namun begitu, setiap individu adalah unik dalam perkembangan fizikal, kognitif, psiko-sosial, dan juga budaya masing-masing. Sehubungan itu, kertas konsep ini akan membincangkan tentang peranan kefungsian Pembimbing Rakan Sebaya, Mentor mentee, bimbingan dan penasihatan serta fasilitator efektif.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Keywords: Pembimbing; Matlamat menolong; Kualiti hidup; Bimbingan dan penasihatan
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology > BF636 Applied psychology
B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology > BF712 Developmental psychology
Divisions: Fakultas Ilmu Pendidikan > Bimbingan dan Konseling
Depositing User: Mrs Harly Christy Siagian
Date Deposited: 14 Jun 2016 08:52
URI: http://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/4785

Actions (login required)

View Item View Item